cantantiIl nostro canto libero

Colte ed impegnate. Mediterranee e profonde. Sono alcune donne capresi con una passione comune, cantare

 

testo e foto di Selene D’Alessio

 

Ogni luogo ha una voce propria, un’impronta sonora specifica. La voce dell’isola è garrito di gabbiani, sciabordio ritmico d’onda, miagolio randagio e struggente, stormire di pini al Maestrale. Ed è la voce di chi la abita, umani ed altre creature. Per Capri, il pensiero vola ai racconti degli esseri mitologici che nell’immaginario collettivo da sempre la popolano: divinità e ninfe, maghe, mostri, eroi e sirene. Tra tutti, le sirene sono le più popolari perché indissolubilmente legate al mare e al canto. Ibride e seducenti: donne-uccello o donne-pesce, consolatrici o mortifere, terribilmente belle. Sirene genitrici, come Partenope, dal cui corpo nasce Napoli e il suo golfo.
Antica è la stirpe di queste entità favolose, e lungo è il filo che le lega alle cantanti dell’isola, attraverso generazioni di donne che hanno levato, sussurrata o gridata, e spesso sovversiva, la propria voce. Capri le ha ospitate, amplificandone i talenti. Dalla “Bella Carmelina” Cerrotta che, oltre a scatenarsi in danze sciamaniche, stupiva con litanie arcaiche i viaggiatori che raggiungevano le rovine di Villa Jovis all’inizio del XX secolo, alle esotiche cantanti dei dorati anni Cinquanta, a Carolina D’Esposito, Mamma Lalla, protagonista delle serate in taverna fino agli anni Novanta. Gauloises e rossetto Dior rouge immancabili, con i suoi caftani floreali, i singolari turbanti e quella voce intensa e vibrante che intonava Chella d’e rose. Tutte queste cantanti hanno contribuito alla fama dell’isola azzurra, la Siren land, appunto.
L’isola camaleontica, nei secoli, si è trasformata: da impervio rifugio dell’introverso Tiberio, a bucolico Eden fin-de-siècle per romantici artisti, a perla dell’aristocrazia gaudente e del jet set e, infine, a patinato resort per i presenzialisti dei social. Anche le cantanti si sono evolute: dai canti popolari alla canzone napoletana, alla musica classica, al pop e jazz. Le cantanti di oggi sono colte ed impegnate, degne eredi delle sirene omeriche, depositarie di conoscenza misterica, e non mere artefici di vacua seduzione. Incontrarle riserva sempre piacevoli sorprese.
Dalla Piazza si dirama una ragnatela di vicoli tortuosi percorsi da flâneuses e sognatori. Con riccioli ribelli e volto fidiaco, Cira Scoppa insegue la sua ispirazione. Precisa e rigorosa, come ogni cantante lirica seria, vive per il canto. Questa mezzo-soprano dal portamento ieratico e le parole misurate si occupa anche di teatro, insegna, e scrive. Il suo ultimo libro, Il viola (Ed. 2000diciasette), inneggia ad una vita senza banalità, incentrata su integrità personale ed artistica. Laureata al conservatorio S. Pietro a Majella di Napoli con il massimo dei voti, è stata la prima sull’isola a specializzarsi in “Canto e coralità”. Sono seguite altre soddisfazioni, collaborazioni con il glorioso teatro San Carlo e concerti in varie strutture prestigiose. Un percorso irto, senza scorciatoie. «Gli artisti devono essere resilienti e mai scendere a compromessi», dice convinta, grata di avere una famiglia che l’ha sempre sostenuta. Le sue giornate, mai noiose, si dividono tra i suoi eclettici interessi, la famiglia e una tribù felina. La bimba che preferiva i valzer di Strauss allo Zecchino d’Oro, e che ha cantato ancor prima di proferire parola, ne ha fatta di strada. La vita quotidiana, gli eventi, i concerti, le lezioni e gli spettacoli che organizza per altri musicisti, sono un crescendo rossiniano brioso al quale si abbandona con appagata felicità.
Un aspetto etereo per un carattere deciso: Serena Vinaccia è poetica e pragmatica. Una nuvola di boccoli incornicia il cesello celliniano del volto. La incontriamo alla Certosa, il trecentesco monastero divenuto contenitore culturale e sede del Museo Diefenbach. Un luogo pieno di storia e mistero, romantico come lei. Laureata in lettere moderne, insegna al liceo classico e con orgoglio parla dei suoi studenti, delle recenti lezioni su Svevo e dei laboratori di scrittura che sta organizzando. Oltre ad amare la letteratura, è appassionata di musica e canta da sempre. Il canto per lei è anche una missione, in quanto ritiene che chi ha un dono debba a sua volta “regalare qualcosa agli altri”. Serena è attiva nella comunità e partecipa volentieri a progetti sociali, come i concerti per gli ospiti della casa di riposo. Ai suoi eventi riceve tanti elogi, ma il complimento più grande è quando gli spettatori le “dicono di essersi emozionati”. Sono le emozioni che la motivano a cantare, e non c’è niente di più toccante per lei che suonare insieme a suo padre. Per lei il canto è collante sociale, momento di aggregazione e positiva condivisione.
Eleonora D’Aniello è delicata e determinata. Dopo un’iniziale ritrosia, Ely, come la chiamano gli amici, racconta con vivacità la sua passione per il canto. Per ammaestrare una timidezza paralizzante, inizia, da adolescente, a prendere lezioni con Kaos music lab, incubatore per molti musicisti isolani. Negli anni ha esplorato vari generi, collaborando con gruppi, singoli artisti ed il coro Croma On Stage con la direzione del maestro Stefano Giordano. È multiculturale: si tuffa con uguale entusiasmo nella musica napoletana, in quella pop o blues. L’ultimo progetto, con Riccardo Pecoraro, è una ricerca sulla musica antica. «La vita è piena di opportunità» riflette, e assicura che la sua unica ambizione è di realizzarsi come persona. Per questo, oltre alla musica adora leggere e viaggiare, spesso coniugando questi interessi. Ora che ha una grande passione per gli scrittori asiatici, si è avventurata in solitaria girando in treno per la Corea del Sud, apprezzandone il connubio modernità/tradizione che rende quella cultura irresistibile. Gustando banchan e kimchi o studiando arcaici spartiti, si è rivelata un’intrepida esploratrice: non male per una ex bambina impacciata.
Nel quartiere medievale di Sant’Anna, tra alti muri imbiancati a calce e stretti gradini muschiosi, spunta la chiesetta che fu la prima parrocchia dell’isola. Accanto alle tre colonne rustiche, un tempo c’era un pergolato, e resta un pozzo sopra una cisterna romana. Qui Viviana Mancini prova per un evento, e la sua vitalità è trascinante. Joie de vivre e sana leggerezza. Viviana si destreggia tra la cura dei suoi bimbi, il lavoro e quello che lei stessa definisce il suo “mondo perfetto”: il canto. Proprio per ricreare questo suo microcosmo speciale, canta più spesso che può, collaborando con vari musicisti. Con la band dei Flashback esegue cover vintage, e con il gruppo folk La Bella Capri, interpreta canti popolari, abbandonandosi a vorticose tarantelle. Insieme a Maurizio Goderecci si dedica invece alla canzone napoletana e al pop, allietando le serate dei vip vacanzieri. Il canto dona fugace oblio e Viviana è certa che quando gli spettatori cantano con lei «dimenticano i loro problemi, perché cantare fa sempre stare bene».
Come una folata fresca di Ponente, Simona Ruocco irrompe con verve. Musicista completa, racconta gli esordi, quando le manine sfioravano appena i tasti del piano. Diplomata in pianoforte al conservatorio “L. Perosi” di Campobasso, ha poi approfondito piano e voce jazz. Questo genere, ricco di vigore e contaminazioni, è quello a lei più consono. Ha un’inesauribile energia e tanta voglia di impiegarla. Fa concerti, ha fondato il coro Decibel, collabora con vari musicisti, insegna musica e aiuta a gestire il bar di famiglia. Laureata in Management dell’impresa culturale e dello spettacolo, organizza eventi e sta realizzando il suo progetto “Black Vibes”, uno spettacolo che racchiude tanta musica soul, R&B e jazz. Per attuarlo, ha coinvolto degli amici, artisti di calibro internazionale, e saranno impegnati in concerti nei prossimi mesi. «La musica è un filo unificatore» commenta, descrivendo quel legame sottile che si crea tra musicista e spettatori, e poi tra tutti i partecipanti. Un filo magico ed essenziale di cui, specialmente adesso, in questi tempi divisivi e spesso polarizzati, abbiamo bisogno.
La musica è quel denominatore comune che unisce tutti; è un talismano universale, catartico e benefico. Il saggio Cervantes affermava che dove c’è musica non può esserci nulla di cattivo. E della buona musica, il canto è forse la parte più ancestrale. Oltre le considerazioni filosofiche, letterarie ed antropologiche, non c’è niente di meglio che ascoltare musica. E a Capri se ne ascolta: musica rilassante o energizzante, come sottofondo o sparata in cuffia, in concerti, taverne, piano-bar, cori o serenate. Oppure, basta solo aprirsi ed ascoltare.
Chi ama l’isola ne riconosce la musica e, lontano dalla cacofonia del consumismo vorace, ne scopre la voce più vera, che muta con stagioni e ore. Il tocco metallico e uguale delle campane della Piazza. Il riso argentino dei fanciulli che salgono dal mare. Lo stridio delle gomene umide alla marina. Il frinire parossistico delle cicale in estati infinite. E le voci, mediterranee e profonde, delle donne capresi. Le nostre cantanti isolane allietano ed emozionano, ma non sono semplici intrattenitrici: sono donne complesse, impegnate e preparate, che si dedicano con passione e sacrifici al canto. Poi condividono le loro emozioni e, proprio come le sirene, con il potere evocatore della voce, mostrano mondi nuovi, raccontando storie ammalianti e regalando sogni belli.
Nella società odierna va di moda fare baccano, urlare per prevalere, gridare per farsi notare. Queste donne, con vulnerabilità nella voce e delicatezza, cosa trasgressiva in un’era di esibizionismo invadente, hanno scelto di essere se stesse, con garbo e sensibilità, e di cantare.

 

Our Canto Libero

Cultured and committed. Mediterranean and profound. A group of Capri women with a shared passion: singing

 

text and photos by Selene D’Alessio

 

Every place has its own voice, its own specific sound print. The voice of Capri is the screeching of seagulls, the rhythmic lapping of the waves, the poignant mewing of stray cats, the rustling of the pines in the north-westerly wind. And it is the voice of the people who live there, humans and other creatures. For Capri, thoughts fly to the stories of mythical beings that have always populated it in the collective imagination: divinities and nymphs, witches, monsters, heroes and sirens. Of all of them, the sirens are the most popular because they are indissolubly linked with the sea and singing. Hybrid, seductive beings, half-woman, half-bird or half-fish, consoling or deadly, fearfully beautiful. Mother sirens, like Parthenope, who gave birth to Naples and its gulf.
These fabulous beings have ancient origins and the thread that links them with the island’s singers is long, running through generations of women who have raised their voices, whispering or shouting, often subversively. Capri has been home to them, magnifying their talent. There was the “Bella Carmelina” Cerrotta, who would break into wild shamanic dances and who amazed travellers arriving at the ruins of Villa Jovis in the early 20th century with her ancient litanies. There were the exotic singers of the golden years of the 1950s and Carolina D’Esposito; and then there was Mamma Lalla, who went on performing at evenings in the tavernas until the 1990s, never without her Gauloises and Dior rouge lipstick, her flowery kaftans and striking turbans, and with that intense, vibrant voice singing Chella d’e rose. All these singers have contributed to the fame of the azure isle: the Siren land, indeed.
Over the centuries, this chameleon-like island has transformed: from an inaccessible refuge for the introvert Tiberius, to a bucolic fin-de-siècle Eden for romantic artists, to a pearl for the pleasure-seeking aristocracy and jet set, and finally to a glossy resort for the “twitterati” and other social media celebrities. And the singers have evolved, too, from folk songs to Neapolitan songs to classical music, pop and jazz. Today’s singers are cultured and committed, worthy heirs of the Homeric sirens, custodians of mystical knowledge rather than merely vacuous seductresses. Meeting them always offers some pleasant surprises.
There is a web of winding streets leading away from the Piazza, where flâneuses and dreamers like to wander. Here, Cira Scoppa, with her rebellious curls and a face that recalls the classical statues, follows her inspiration. Precise and meticulous, like all serious opera singers, she lives to sing. This mezzo-soprano, with her solemn demeanour and measured words, also works in the theatre, as well as teaching and writing. Her latest book, Il Viola (The Violet) (Ed. 2000diciasette), sings the praises of a life that eschews the ordinary, centred around personal and artistic integrity. She graduated with top marks from the S. Pietro a Majella Conservatoire in Naples, and was the first person from Capri to specialize in “Singing and choral singing”. Further achievements followed: she performed at the glorious San Carlo theatre and gave concerts in various important venues. It has not been a smooth path and there were no shortcuts. “Artists need to be resilient and should never resort to compromises,” she says with conviction, grateful to have had the constant support of her family. Her days are never boring, being divided between her varied interests, her family and a tribe of cats. The little girl who preferred Strauss waltzes to Zecchino d’Oro (the international children’s song contest), and who sang before she could talk, has come a long way. Her daily life, the events, concerts, lessons and performances that she organizes for other musicians are a lively Rossinian crescendo and she throws herself into it all with joyful fulfilment.
Serena Vinaccia may be ethereal in appearance but she is also very determined, and is both poetic and pragmatic. Her face, like a Cellini sculpture, is framed by a cloud of curls. We meet her at the Certosa, the 14th century monastery that has become a cultural venue and the site of the Diefenbach museum. It is a place full of history and mystery, romantic like Serena herself. Serena graduated in modern literature and teaches at the Liceo Classico school; she talks with pride about her students, her recent lessons on Italo Svevo and the creative writing workshops that she is organizing. In addition to literature, she loves music and has sung all her life. For Serena, singing is also a mission, as she feels that someone who has a gift should, in turn, “give something to others”. Serena is active in the community and willingly takes part in social projects, such as concerts for the elderly residents in the care home. She receives a lot of praise at her events, but the greatest compliment is when members of the audience “tell me how moved they were”. These are the emotions that motivate her to sing, and there is nothing more touching for her than to sing alongside her father. For Serena, singing is a way of social bonding, a time for getting together and for positive sharing.
Eleonora D’Aniello is delicate yet determined. After some initial bashfulness, Ely, as her friends call her, talks animatedly about her passion for singing. As a teenager, in a bid to overcome her paralysing shyness, she started taking lessons with Kaos music lab, an incubator for many of the island’s musicians. Over the years she has explored a range of genres, collaborating with groups, individual artists and the Croma On Stage choir directed by Stefano Giordano, a multicultural choir that ventures with equal enthusiasm into Neapolitan music, pop or blues. Their most recent project, with Riccardo Pecoraro, was an exploration of early music. “Life is full of opportunities,” Eleonora reflects, and she assures me that her only ambition is to fulfil herself as a person. So apart from music, she adores reading and travelling, often combining these interests. Having developed a passion for Asian writers, she has now ventured abroad on her own, travelling around South Korea by train, appreciating the marriage of modernity with tradition that makes this culture so irresistible. Whether tasting banchan and kimchi, or studying ancient music scores, Eleonora has shown herself to be an intrepid explorer: not bad for someone who used to be such a shy young girl.
In the medieval quarter of Sant’Anna, amid the lime-washed walls and narrow, moss-covered staircases, stands the little church that was the first parish church on the island. Next to its three rustic columns there was once a pergola, and there is still a well on the site, above a Roman cistern. Here, Viviana Mancini is rehearsing for an event, and her vitality is infectious. Full of joie de vivre and with a healthy carefree attitude, Viviana juggles looking after her children with her job and with what she herself calls “my perfect world”: singing. To create this special microcosm, she sings as often as she can, collaborating with various musicians. She performs vintage covers with the band Flashback, and folk songs with the folk group La Bella Capri, launching into whirling tarantellas. Then, alongside Maurizio Goderecci, she sings Neapolitan songs and pop music, offering evenings of fun and entertainment for elite holidaymakers. Singing brings temporary oblivion and Viviana is sure that when the audience sing along with her, “They forget their problems, because singing always makes you feel good.”
Simona Ruocco bursts into the room with verve, like a fresh gust of the west wind. An all-round musician, she tells me how she got started, at an age when her small hands could barely reach the piano keys. She graduated in piano from the “L. Perosi” conservatoire in Campobasso, and went on to study jazz piano and voice. This genre, so full of vigour and fusions, is what suits her best. She has inexhaustible energy and a strong desire to put it to good use. She gives concerts, founded the Decibel choir, collaborates with various musicians and helps to manage the family bar. She graduated in Cultural Events and Performance Management, organizes events and is producing the “Black Vibes” project, a show that brings together a wealth of soul, R&B and jazz music. To organize this event, she has involved friends and internationally established artists, who will be staging concerts over the next few months. “Music is the unifying thread,” she comments, describing that subtle bond created between the musicians and the audience, and among all the participants, too. It is a magic and essential thread that we need now more than ever, at a time when people are so divided and often polarized.
Music is the common denominator that unites everyone; it’s a universal talisman, that is cathartic and promotes well-being. The wise Cervantes stated that where there is music there can be no evil. And of all good music, singing is perhaps the most ancestral element. Aside from any philosophical, literary or anthropological considerations, there is nothing better than listening to music. And on Capri, people certainly do listen to it: relaxing or energizing music, in the background or directly through headphones, in concerts, tavernas, piano-bars, choirs or serenades. Or you can just open yourself up and listen.
Those who love the island recognize its music, and, far away from the cacophony of voracious consumerism, they discover its true voice, that changes with the seasons and the time of day. The regular clanging of the church bells in the Piazza. The silvery peals of laughter from youngsters climbing up from the beach. The creaking of damp tow ropes in the harbour. The frantic chirping of the cicadas during endless summers. And the voices, Mediterranean and profound, of the Capri women. Our island singers gladden our hearts and stir our emotions, but they are not simply entertainers: they are complex, committed, accomplished women, who devote themselves to singing with passion and sacrifice. Then they share their emotions and, using the evocative power of the voice, like the sirens, show us new worlds, telling us enchanting stories and giving us beautiful dreams.
In today’s society, it’s the fashion to make a lot of noise, to shout in order to prevail, to yell in order to be noticed. These women, with vulnerability and delicacy in their voices, going against the tide in an era of pushy exhibitionism, have chosen to be themselves, with grace and sensitivity, and to sing.

 

Un duo vulcanico

Santa Teresa, al chiostro seicentesco, luci e ombre si rincorrono, gaie corse e fruscii di grembiuli all’uscita da scuola. Ecco Sara Lionetti e Rosaria De Gregorio: una, prorompente, imbraccia un’atavica tammorra, l’altra, concentrata, accarezza la sua chitarra Alhambra. Sono energia pura, uno yin-yang canoro: due donne complementari in perfetta sintonia artistica. Si esibiscono insieme da quattro anni, contribuendo al duo con rispettive esperienze e punti di forza. Sara, della famiglia Scialapopolo, ha la musica nel dna. Rosaria unisce al rigore della formazione classica una passione per la ricerca musicale. Insieme, si divertono a spaziare nei vari generi ed inventare nuove sfide, come la recitazione. Rosaria, più tecnica, ha conseguito il diploma di chitarra classica al conservatorio San Pietro a Majella ed ha una sfilza di lauree e master per la sua professione di insegnante di lingue. Sara unisce all’esperienza, conseguita in tanti anni di gavetta, un’intensità mediterranea. Caso raro di duo musicale al femminile, si spronano a vicenda per superare i rispettivi limiti: Rosaria quello della timidezza e Sara quello di essere un’autodidatta. Il risultato è un connubio di precisione ed estro, passionalità e metodo. Con un repertorio dal folk al pop, passando per Pino Daniele e i classici, non c’è brano che questo vulcanico duo non esegua. La musica per loro è riparo dalle pecche del mondo, e chiave per la porta delle emozioni. Sara confessa che nel canto trova “la vera se stessa” e che fin dall’infanzia è la dimensione che più la rispecchia. Rosaria rievoca con orgoglio un evento accanto al maestro Andrea Bocelli, ma i ricordi più cari sono di quando, da bimba, il papà l’accompagnava a Napoli alle lezioni del conservatorio e le donò una chitarra Sakurai, che resta la preferita della sua vasta collezione. Molti i loro fans. Tra i più accaniti, i figli di Sara, che, strumentisti anche loro, raccoglieranno il testimone per la prossima generazione di musicisti isolani. | A volcanic duo. In the 17th century cloisters of Santa Teresa, light and shadows chase each other, amid the swish of overalls and joyful exuberance as the children race out of school. This is where we find Sara Lionetti and Rosaria De Gregorio: one, bursting with vitality, is hugging an ancient tammorra, the traditional Campanian drum, while the other, more absorbed, caresses her Alhambra guitar. They are pure energy, a melodious yin-yang: two women who complement each other, in perfect artistic harmony. They have been performing together for four years, each contributing their own experience and strengths to the duo. Sara, from the Scialapopolo family, has music in her DNA. Rosaria combines a rigorous classical training with a passion for musical innovation. Together, they enjoy ranging between genres and inventing new challenges, such as recitation. Rosaria, who has had a more formal training, obtained a diploma in classical guitar from the San Pietro a Majella conservatoire and has a string of degrees and Masters from her career as a language teacher. For Sara, the experience she has acquired working her way up in the profession over many years is combined with a Mediterranean intensity. Female musical duos are quite rare, and they each encourage each other to overcome their limitations: for Rosaria it is shyness and for Sara it is being self-taught. The result is a union of precision and talent, passion and method. With a repertoire ranging from folk to pop, taking in Pino Daniele and the classics, there is nothing that this volcanic duo won’t perform. For them, music is a refuge from the defects of the world, and the key that opens the door to the emotions. Sara confesses that she finds “my true self” when singing and that since childhood it is the dimension that reflects her most truly. Rosaria remembers with pride performing in an event alongside Andrea Bocelli, but her most cherished memories are of when, as a child, her father accompanied her to her lessons at the conservatoire in Naples, and gave her a Sakurai guitar, that is still her favourite out of all her huge collection. They have many fans. Among the most enthusiastic are Sara’s children, also instrumentalists, who will take up the baton for the next generation of island musicians.

Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest
Torna a sommario di Capri review | 43